Дослідження: передчасна детонація БЧ на FPV-дроні
Фото: heroesukraine.org.
Аналітичний департамент Військової школи «Боривітер» отримав спостереження про передчасне спрацювання плати ініціації над точкою зльоту, під час виконання бойового завдання. Як наслідок – задача не була виконана. Автор спостереження рекомендував додати саперну справу до курсу БпЛА школи, щоб уникнути травмувань та непередбачених ситуацій.
Специфіка дронів-камікадзе була розглянута в статті, опублікованій у Збірнику наукових праць державного науково-дослідного інституту випробувань і сертифікації озброєння та військової техніки, 2020 рік. Згідно з цим документом, підривні пристрої не мають псуватися під час транспортування, при спорядженні, при перевірках підривного пристрою і перевірках інтегрованої термобаричної бойової частини (ТБЧ), при випадковому падінні в пакуванні або у складі інтегрованої ТБЧ під час навантажувально-розвантажувальних робіт, при випадковому падінні під час підготовки до бойового застосування, при порушеннях в роботі елементів БпЛА типу камікадзе та інтегрованої ТБЧ.
Елементи підривних пристроїв, що схильні до впливу атмосферних умов, повинні бути герметичними, мати антикорозійне покриття і не змінювати бойових і експлуатаційних характеристик під впливом атмосферних умов. Умови зберігання/транспортування та виготовлення не завжди виконуються, тому можуть траплятися передчасні детонації з ряду ушкоджень, що може призводити до травмувань особового складу та пошкоджень техніки.
У результаті недотримання інструкцій щодо надійності пристроїв на виробництві, ймовірна несправність плати ініціації могла виникнути через виробничі дефекти, пошкодження під час транспортування, або випадкових ушкоджень. Для виявлення таких проблем рекомендується проведення тестів та огляду перед бойовими вильотами.
Недостатні знання про обслуговування плати, відсутність тестування перед виконанням завдання або відсутність можливості його проведення, а також відсутність інформації щодо виявлення та усунення несправностей – це ключові моменти, які слід враховувати.
Проходження навчання інженерно-саперної справи екіпажами FPV-дронів може бути важливою, але інструктори курсу не вважають за доцільне включати цей блок до програми курсу FPV. Для курсантів, які навчаються на операторів дронів важливо розуміти технічні моменти: як встановлювати плату ініціації, види плат, інформація по запобіжниках та їхній роботі. Блок має містити теоретичну та практичну частини. Важливою умовою є залучення фахівця з практичним досвідом і з використанням практичного стенда. Також нині розробляється частина програми, де курсанти опанують процедуру тестування та виявлення несправностей.
Отримане спостереження стосується спроможності вогневого ураження наземних цілей з використанням БпАК. Усі ці аспекти потребують уваги та ретельного вивчення для підвищення безпеки й надійності.
Висновки
- У ході виконання бойового вильоту виникла передчасна детонація, через ймовірну несправність плати ініціації.
- Зазвичай причиною несправності плати може бути виробничий брак чи пошкодження під час транспортування. Для виявлення таких несправностей проводиться огляд та тестування перед виконанням бойового вильоту.
Думки та позиції, викладені у даному звіті, є позицією авторів та не обов’язково відображають позицію організації. Вважаємо, що інформація є коректною та актуальною станом на дату отримання спостереження. ГО «Військова школа «Боривітер» не несе відповідальності за наслідки використання цієї інформації з іншою метою або в іншому контексті.